Select Page

خلاصه فصلنامه نگاه مهر – تابستان 1399

در این فصلنامه می‌خوانید:

انواع ضایعات پیگمانته

پیگمانت در لغت به معنی رنگدانه می‌باشد و منظور از ضایعات پیگمانته، ضایعاتی در ظاهر پوست است که منشأ آن وجود ملانین و سایر رنگدانه‌ها است. این ضایعات می‌تواند از طریق منشأ خارجی و به عمد ایجاد شده باشد مانند تَتو، یا عوامل بیولوژیک و ساختار بدن باعث ایجاد آن گشته باشد.
در اين بخش از فصلنامه به اختصار به معرفی شایع‌ترین ضایعات پیگمانته می‌پردازیم.

روش‌های سنتی حذف تَتو و ضایعات پیگمانته

آیا می‌دانستید برداشت تَتو تاریخچه‌ای بسیار دیرینه دارد؟ شاهد این ادعا بدن مومیایی مصریانی است که متعلق به4000 سال قبل از میلاد مسیح می‌باشد. باستان شناسانان شواهدی را بر روی بدن این مومیایی‌ها مشاهده نموده‌اند که دال بر تلاش آن‌ها جهت رفع تَتو بوده است. در نتیجه از زمانیکه انسان شروع به خالکوبی نمود، افرادی نیز تلاش بر حذف آن نموده‌اند. در اين بخش به بررسي نخسيتن روش‌ها جهت رفع تَتو و ضايعات پيگمانته مي‌پردازيم.

تاریخچه استفاده از لیزر جهت درمان ضایعات پیگمانته

اختراع دستگاه لیزر در دهه 1960 میلادی توسط تئودور هارولد میمن و کاربرد این تکنولوژی در سال 1967 توسط دکتر لئون گلدمن جهت حذف ضایعات پیگمانته، انقلابی در عرصه برداشت تَتو به حساب می‌آید، زیرا استفاده از لیزر این امکان را به پزشکان داده است تا بسیار راحتتر، با دردی به مراتب کمتر و بدون باقی گذاشتن جای زخم نسبت به روش‌های سنتی، اقدام به برداشت خالکوبی و ضایعات پیگمانته نمایند. در این بخش تاریخچه استفاده از ليزر در اين راستا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

تأثیر لیزر بر روی تَتو و لک‌های پیگمانته

در طی فرآیند برداشت تَتو و یا ضایعات پیگمانته توسط لیزر، اشعه لیزر بر روی ناحیه خالکوبي شده یا ضایعه پیگمانته تابیده و بدون تأثير و یا آسیب بر بافت پوست اطراف به طور انتخابی توسط ذرات جوهر یا ملانین ضایعه و سایر کروموفورها جذب مي‌شود و موجب از بين رفتن خالکوبي يا ضايعه پيگمانته مي‌گردد که در ادامه به توصیف بیشتر آن خواهیم پرداخت.

عوامل تأثيرگذار بر انتخاب نوع لیزر

جهت رفع تَتو و ضایعات پیگمانته، انواع لیزر با طول موج‌های مختلف به کار برده می‌شوند که در اين طول موج‌ها عواملی هستند که در انتخاب نوع لیزر تأثيرگذار هستند که اطلاعات جامع‌تر در مورد این عوامل در این قسمت توضیح داده شده است.

تکنولوژی Q-Switched و کاربرد آن در برداشت ضایعات پیگمانته و تَتو

در برداشت َتتو و حذف ضایعات پیگمانته، علاوه بر انتخاب لیزر با طول موج مناسب به منظور تأثيرگذاری بر کروموفر هدف که ملانین یا رنگدانه است، میزان زمان تابش لیزر و ساطع نمودن انرژی کافی به بافت نیز بسیار تأثيرگذار است و لیزرها با طول موج یکسان اما در عرض پالس و انرژی‌های مختلف کاربردهای درمانی متفاوتی دارند. در نتیجه برای حذف و برداشت ضایعات تَتو احتیاج به تابش انرژی زیادی در مدت کوتاه (در حد نانوثانیه) به بافت داریم. مهندسان جهت رسیدن به این مهم، از تکنولوژی Q-Switched بهره می‌جویند که در ادامه این بخش به توصیف این تکنولوژی پرداخته شده است.

لیزرهای مورد استفاده جهت درمان ضایعات پیگمانته و تَتو

در این قسمت از فصلنامه انواع لیزرهای Q-Switched با مشخصات و قابلیت‌هایشان مورد بحث قرار گرفته است.

تکنولوژی Pico second، تکنولوژی Real Twin Pulse (RTP) و تکنولوژی Micro Lens Array

امروزه، با پیشرفت تکنولوژی، در برداشت تَتو و ضایعات پیگمانته، تکنولوژی‌های جدیدی ارائه می‌شوند تا نتایج بهتری را برای بیماران به همراه داشته باشند، که در این سه بخش از فصلنامه، به آنها اشاره می‌نماییم.

عوامل تأثیرگذار بر تعداد جلسات مورد نیاز جهت برداشت تَتو، عوارض جانبی برداشت تَتو و ضایعات پیگمانته توسط لیزر و مراقب باشید

ما در این بخش‌ها به موارد تأثیرگذار در حذف تَتو و درمان ضایعات پیگمانته در حین درمان و همچنین، عدم استفاده و احتیاط در کاربرد تکنولوژی‌های موضوع این فصلنامه خواهیم پرداخت.

همچنین در قسمت بعد نمونه مطالعات انجام شده جهت پاکسازي ضايعات پيمانته و تَتو با تیترهای ” پاکسازي تَتو توسط بيزر Q-Switched Nd:YAG (1064 نانومتر و 532 نانومتر)” و “جوانسازي پوست 252 بيمار هندي توسط ليزر فرکشنال Q-Switched Nd:YAG” و ” بررسي اثربخشي ليزر Q-Switched Ruby با طول موج 694 نانومتر جهت درمان ملاسما در بيماران زن کشور کره جنوبي” و “ارزيابي پاکسازي تَتوهاي آماتور و حرفه‌اي توسط ليزر Q-Switched Nd:YAG” و “ترکيب ليزر Q-Switched Nd:YAG و ليزر فرکشنال Erbium:YAG در درمان ملاسما: يک مطالعه باليني کنترل شده” مورد بررسی قرار گرفته شده است.

بخش‌های “نمونه پرسشنامه جهت برداشت و پاکسازي ضايعات پيگمانته و تَتو”، “گفت و گو با متخصصین”، “لغتنامه و واژگان تخصصی”، “معرفی وب سایت در حوزه پوست”، “لغت نامه و واژگان تخصصي” و “رویدادهای بهار و تابستان 99” موضوعات دیگری هستند که در این فصلنامه قرار گرفته شده‌ است.

en_USEnglish