Select Page

خلاصه فصلنامه نگاه مهر – پاییز 1398

در این فصلنامه می‌خوانید:

 

امواج اولتراسوند

امواج اولتراسوند، امواج صوتی، فشاری و نوسانگری هستند که فرکانس آن‌ها بیشتر از 20 کیلوهرتز و فراتر از محدوده شنوایی انسان است. این امواج با فرآیند پیزوالکتریکی تولید می‌شوند. در ادامه به نحوه تولید این امواج، تأثیر و کاربرد آن‌ها و مطالب مرتبط با این بخش از فصلنامه پرداخته شده است.

 

پدیده کویتیشن

پدیده کویتیشن زمانی ایجاد می‌شودکه در دمای ثابت یک قسمت از مایع نسبت به نقاط دیگر، دچار افت فشار شود و میزان این کاهش فشار حتی از فشار تبخیر مایع نیز کمتر باشد. در این زمان، وضعیت ماده از مایع به گاز تبدیل می‌شود و منجر به ایجاد حباب در مایع می‌شود. جهت مطالعه تاریخچه و کاربرد این پدیده، به این بخش از فصلنامه مراجعه فرمایید.

 

استفاده از امواج اولتراسوند در لاغری تهاجمی و غیرتهاجمی

پیشینه به کارگیری امواج اولتراسوند در زمینه لاغری و فرم دهی بدن به دهه 1980 میلادی برمی‌گردد.  تا سال 2011 روش های لاغری تهاجمی بسیار پرطرفدار بودند و روش لیپوساکشن رتبه اول را در جراحی‌های زیبایی داشت. اما در دهه دوم قرن بیست و یکم این تقاضا و استقبال رو به افول گذاشت و تمایل به استفاده از روش‌های لاغری غیرتهاجمی که دارای حداقل دوره نقاهت هستند، در بین متقاضیان لاغری و فرم‌دهی بدن افزایش یافت. توضیحات مربوط به این روش‌ها در این بخش از فصلنامه ارائه شده است.

 

تکنولوژی‌های غیرتهاجمی درمان چاقی

در این بخش از فصلنامه به توضیح عملکرد دستگاه‌های غیرتهاجمی در حوزه لاغری از جمله کرایولیپولیز، لیزرهای کم توان، آکوستیک ویوتراپی و اولتراسوند کویتیشن پرداخته شده و کاربرد هر یک به طور مفصل بیان شده است.

 

پدیده کویتیشن و تأثیرات فیزیولوژیکی آن در حوزه زیبایی و تناسب اندام

امواج اولتراسوند با فرکانس پایین، از لایه‌های پوست گذشته و به بافت چربی موجود در لایه زیرجلدی می‌رسد. سپس در آن ناحیه انرژی مورد نیاز برای تخریب غشای سلول‌های چربی آزاد می‌شود. این تخریب، بدون آسیب رساندن به بافت‌های اطراف چربی از جمله سرخرگ‌ها، سیاهرگ‌ها و ماهیچه‌ها صورت می‌گیرد. با مراجعه به این بخش از فصلنامه می‌توانید ادامه این مطلب را مطالعه فرمایید.

 

نحوه تولید امواج اولتراسوند جهت کاربرد در حوزه لاغری غیرتهاجمی

با مطالعه این بخش از فصلنامه، با نحوه تولید امواج اولتراسوند، انواع آن و تفاوت آن‌ها آشنا خواهید شد.

 

کاربرد امواج اولتراسوند در حوزه جوانسازی

در این بخش به توضیح مختصری از کاربرد این امواج در زمینه جوانسازی پرداخته شده است.

 

نسل جدید اولتراسوند کویتیشن

در سال‌های گذشته شرکت GP ایتالیا جهت بهره‌مندی از مزایای اولتراسوند متمرکز و غیرمتمرکز و همچنین حذف معایب هر کدام، موفق به اختراع دستگاهی منحصر به فرد شد. این دستگاه که از امواج اولتراسوند غیرمتمرکز بهره جسته است، به دلیل طراحی خاص هندپیس می‌تواند امواج غیرمتمرکز را به صورت متمرکز به بافت هدف بتاباند. در ادامه به جزئیات این تکنولوژی و مزایای آن نسبت به سایر دستگاه‌ها می‌پردازیم.

 

امواج RF

امواج RF نوعی جریان الکترومغناطیسی است که با سرعت نور ( 300,000کیلومتر بر ثانیه) در فضا حرکت کرده و انرژی را منتقل می‌کند. این امواج توسط اتم‌های تمام عناصر شیمیایی تولید می‌شوند. تابش الکترومغناطیسی به وسیله فوتون‌ها منتقل می‌گردد و رفتاری مانند موج داشته و حداقل مقدار انرژی را منتقل می‌کنند. امواج الکترومغناطیسی هر دو میدان الکتریکی و میدان مغناطیسی را با خود به همراه دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این امواج این بخش از فصلنامه را مطالعه نمایید.

 

مولتی پاور: ترکیب اولتراسوند و امواج RF

با توجه به اینکه هر کدام از این دو تکنولوژی دارای مکانیزم متفاوتی بوده و در نتیجه تأثیرات مختلفی بر بدن و سلول‌های چربی دارند، امروزه متخصصین از ترکیب این دو تکنولوژی جهت افزایش اثربخشی درمان استفاده کرده‌اند. در این بخش از فصلنامه، تأثیرگذاری این اثر در دو حوزه‌ی لاغری غیرتهاجی و جوانسازی مورد بحث قرار گرفته است.

 

مراقب باشید

ما در این بخش به موارد عدم استفاده و احتیاط در کاربرد تکنولوژی‌های موضوع هر فصلنامه خواهیم پرداخت. در “مراقب باشید” این فصل به مواردی که هنگام استفاده از اولتراسوند کویتیشن می‌باید رعایت نمود می‌پردازیم.

 

همچنین در قسمت بعد نمونه مطالعات انجام شده جهت درمان چاقی موضعی و فرم‌دهی بدن با تیترهای “بررسی اثربخشی اولتراسوند کویتیشن، رادیوفرکانسی لیپولیز و ترکیب این دو روش بر درمان چاقی شکمی” و “استفاده از اولتراسوند لیپولیز متمرکز جهت درمان سلولیت شکمی” و “استفاده ترکیبی از تکنولوژی اولتراسوند کویتیشن و امواج RF جهت لیپولیز، سفت نمودن پوست و درمان سلولیت” مورد بررسی قرار گرفته شده است.

 

معرفی IUNS

اتحادیه بین المللی علوم تغذیه، سازمانی است که با هدف پیشرفت دانش تغذیه و تحقیق و توسعه، از طریق همکار یهای بین المللی در سطح جهانی و همچنین توسعه ارتباط و همکاری بین دانشمندان علوم تغذیه و انتشار اطلاعات در این حوزه توسط فناوریهای مدرن ارتباطاتی تأسیس شده است. در ادامه به تاریخچه و اهداف IUNS و دستاوردهای این سازمان می‌پردازیم.

 

بخش‌های “نمونه پرسشنامه تاریخچه پزشکی بیمار در حوزه تغذیه”، “گفت و گو با متخصصین”، “لغتنامه و واژگان تخصصی”، “معرفی وب سایت در حوزه تغذیه” و “رویدادهای پاییز 98” موضوعات دیگری هستند که در این فصلنامه قرار گرفته شده‌ است.

en_USEnglish