Select Page

خلاصه فصلنامه نگاه مهر – بهار 1398

در این فصلنامه  می‌خوانید:

امواج صوتی

امواج صوتی بر حسب فرکانس به سه دسته اینفراسونیک، آکوستیک و اولتراسونیک تقسیم می­گردند، تفاوت اصلی امواج آکوستیک با سایر امواج صوتی در قابلیت شنیده شدن آنهاست. این امواج در بازه فرکانسی 20 هرتز تا 20 کیلوهرتز قرار دارند و ما در این بخش از فصلنامه به درمان­های انجام شده از طریق این امواج می­پردازیم.

 

Acoustic Wave Therapy (AWT) تاریخچه استفاده از امواج آکوسیتک در پزشکی

در  اواخر دهه 1960 میلادی، ایده تولید و استفاده از شاک ویو جهت شکستن اجرام مازاد داخل بدن مانند سنگ کلیه و سنگ‌های صفرایی از بیرون بدن و بدون نیاز به عمل جراحی شکل گرفت. این روش اولین بار در سال 1970 میلادی توسط دانشمندان آلمانی به کار گرفته شد که نتایج مثبتی را در پی داشت. عصر جدیدی در تاریخ پزشکی با استفاده از انرژی امواج صوتی بوجود آمده که در ادامه به مطالب مرتبط با آن پرداخته شده است.

جهت مطالعه مطالب این بخش به این فصلنامه مراجعه فرمایید.

 

AWT و کاربرد آن در پزشکی

امروزه جهت انجام درمان‌های مختلف پزشکی از امواج Acoustic Wave استفاده می‌شود این امواج به دو صورت متمرکز و شعاعی  تولید شده و که هر کدام دارای ویژگی‌های خاص خود هستند. در ادامه‌ی این بخش از فصلنامه توضیحات بیشتر در مورد این دو موج بیان می‌شود.

 

تأثیرات بیولوژیک امواج آکوستیک متمرکز و شعاعی

امواج آکوستیک دارای تأثیرات درمانی فوق‌العاده‌ای بر روی پوست، تاندون، عضلات، بافت همبند متصل‌کننده استخوان و رباط‌ها (لیگامنت)، نیام (فاسیا) و استخوان هستند. تأثیرات و کاربردهای این امواج در این بخش از فصلنامه ارائه شده است.

 

کاربرد AWT در پوست، زیبایی و تناسب اندام

امروزه در حوزه پوست، زیبایی و تناسب اندام از AWT  در درمان سلولیت، تناسب اندام و فرم‌دهی به بدن، جوانسازی پوست و از بین بردن چین و چروک، بهبود درناژ لنفاوی، درمان جای زخم و اسکار، ماساژ و آرام‌سازی عضلات استفاده می‌شود. در ادامه به شرح کامل برخی از این موارد، روش‌های دیگر درمان و مکانیزم و میزان تأثیر AWT در درمان آن‌ها می‌پردازیم که می‌توانید در این بخش از فصلنامه مطالعه نمایید.

 

سلولیت

به تجمع چربی در نواحی خاصی از بدن که باعث تغییر بافت همبند و ناهمواری ظاهر پوست (که اصطلاحاً به آن پوست پرتقالی می‌گویند) می‌شود، سلولیت گفته می‌شود. در ادامه‌ی این بخش به درجات سلولیت، عوامل ایجادکننده آن، روش‌های درمان و مزایای استفاده از AWT در درمان آن می‌پردازیم. با مراجعه به این فصلنامه می‌توانید این مطالب را مطالعه فرمایید.

 

چاقی و تناسب اندام

چاقی در پزشکی به وضعیتی گفته می‌شود که فرد دارای اضافه وزن بوده و یا دارای چربی اضافی در ناحیه‌هایی از بدن باشد. به طوریکه این حالت بر سلامتی فرد تأثیر بگذارد. چاقی یکی از شایع‌ترین و مزمن‌ترین بیماری‌هایی است که به روش‌های جدیدی برای درمان و پیشگیری نیاز دارد. توضیحات بیشتر در مورد این موضوع در ادامه‌ی این بخش از فصلنامه بیان می‌شود.

 

جوانسازی پوست

از اواسط دهه 20 زندگی، بافت‌های همبند رطوبت کمتری را درون خود ذخیره می‌کنند و روند تولید سلول‌ها کند می‌شود. بنابراین چین و چروک‌ها که حاصل کاهش قابلیت ارتجاعی بافت پوست هستند شروع به خودنمایی نموده و در نتیجه فرآیند پیری پوست آغاز می‌گردد. اثرات این تغییرات بیولوژیکی در پوست صورت بسیار مشهودتر از قسمت‌های دیگر بدن است. در ادامه‌ی این قسمت از فصلنامه به بررسی روش‌های جوانسازی و AWT در جوانسازی پرداخته می‌شود.

 

زخم و اسکار

درمان زخم نقش حیاتی در محافظت از بدن انسان در مقابل تهدیدهای بیرونی دارد. هرگونه اشکال در این فرآیند موجب ایجاد زخم‌های پوستی مزمن و مقاوم مانند زخم‌های دیابتی، زخم بستر و زخم‌های ناشی از بیماری کلاژن می‌شود. این زخم‌ها احتمال ابتلای فرد به بیماری‌های مختلف را افزایش داده و کیفیت زندگی را به شدت پایین می‌آورند. با مراجعه به این فصلنامه می‌توانید از ادامه مطالب این بخش بهره‌مند شوید.

 

مراقب باشید

ما در این بخش به موارد عدم استفاده و احتیاط در کاربرد تکنولوژی‌های موضوع هر فصل‌نامه خواهیم پرداخت. در “مراقب باشید” این فصل به مواردی که هنگام استفاده از AWT می‌باید رعایت نمود می‌پردازیم.

همچنین در قسمت بعد نمونه مطالعات بالینی انجام ‌شده جهت درمان سلولیت و زخم با تیترهای ” ارزیابی تأثیرات AWT/EPAT در درمان سلولیت” و “مدیریت زخم‌های دیابتی نوروپاتی پا با استفاده از Shock Wave Therapy “مورد بررسی قرار گرفته شده است.

 

کنفدراسیون بین‌المللی انجمن‌های تغذیه (ICDA)

کنفدراسیون بین‌المللی انجمن‌های تغذیه (ICDA) در سال 1950 با برگزاری نخستین کنگره بین‌المللی تغذیه در آمستردام فعالیت خود را آغاز کرده است. این سازمان متشکل از انجمن‌های ملی رژیم‌ غذایی و تغذیه بوده و نوعی انجمن‌ تخصصی است که اعضای آن‌ را متخصصین تغذیه تشکیل داده‌اند. متخصصین تغذیه و رژیم‌های غذایی به طور گسترده‌ای به عنوان متخصصان سلامتی شناخته می‌شوند که سلامتی افراد را به کمک اصلاح سبک تغذیه ارتقاء می‌دهند. در ادامه به اهداف و مأموریت‌های ICDA و دستاوردهای این سازمان می‌پردازیم.

 

بخش‌های ” پرسشنامه بررسی عادات غذایی”، “گفت و گو با متخصصین“، “لغتنامه و واژگان تخصصی در حوزه تغذیه“، “رویدادهای زمستان 97“، “رویدادهای بهار98“، “لیست محصولات” و ” عناوین فصلنامه های گذشته” موضوعات دیگری هستند که در این فصلنامه قرار گرفته شده‌ است.

en_USEnglish