Select Page

خلاصه فصلنامه نگاه مهر – تابستان 1398

در این فصلنامه می‌خوانید:

 

تاریخچه اختراع لیزر و کاربرد آن در پزشکی

پیشرفت تکنولوژی و تولید لیزر با طول موج‌های مختلف و عرض پالس‌های گوناگون و همچنین پیشرفت علم و شناخت اثرات زیست پزشکی لیزر، منجر به استفاده روز افزون این تکنولوژی در جراحی، درمان ضایعات عروقی و پیگمانته و همچنین کاربرد آن در زیبایی و جوانسازی گردید. نگرش مثبت درباره این منبع قدرتمند به عنوان اشعه نوری بی‌ضرر باعث شد که به عنوان ابزاری جادویی جهت درمان سرطان به کار گرفته شده و همچنین جایگزین تیغ جراحان شود. در ادامه به مطالب مرتبط با این بخش از فصلنامه پرداخته شده است.

 

آناتومی پوست

پوست عضوی از بدن است که مسئولیت پوشش و حفظ اندام‌های داخلی بدن را برعهده دارد. پوست در هر سنی، هنگامی که در وضعیت نرمال باشد و تمام فعالیت‌های حیاتی خود را به درستی انجام دهد، سالم محسوب می‌شود. جهت مطالعه مطالب به این بخش از فصلنامه مراجعه فرمایید.

 

لیزرهای لایه بردار و پیشینه آن‌ها در درمان ضایعات پوستی و جوانسازی

استفاده از لیزرهای لایه بردار در حوزه درماتولوژی رشد بی‌نظیری داشته است. لیزرهای Er:YAG و CO2 از اواسط دهه 1990میلادی مورد استفاده متخصصین پوست جهت لایه برداری، برداشت ضایعات پوستی، درمان زخم‌های آتروفیک، اسکارهای تغییر رنگ یافته، چین و چروک و همچنین جوانسازی قرار گرفته‌اند. توضیحات مربوط به این لیزرها در این بخش از فصلنامه ارائه شده است.

 

تکنولوژی پرتوهای بالکی و فرکشنال در لیزرهای لایه بردار

لایه برداری پوست توسط لیزر، یکی از بخش‌های مهم در جوانسازی پوست بوده و دارای مزایای بسیاری است. لیزرهای Er:YAG و CO2 این امکان را برای پزشک فراهم می‌آورند تا میزان عمق نفوذ را به طور دقیق تنظیم کند و در صورت نیاز عمق نفوذ را کم یا زیاد نماید. در ادامه به شرح کامل این دو تکنولوژی و کاربردهای آن‌ها در درمان بیماری‌های پوستی می‌پردازیم که در این بخش از فصلنامه می‌توانید مطالعه نمایید.

 

لایه برداری سرد

امروزه مباحث طول موج و کروموفور، موضوعات آشنایی هستند که به عنوان یکی از ملاک‌های اصلی جهت درمان‌های مختلف با لیزر شناخته می‌شوند. ولی نکته‌ای که در خصوص درمان با لیزر نادیده گرفته می‌شود، پارامتر عرض پالس و تأثیر آن بر روی بافت و نهایتاً درمان است. عرض پالس واحدی است برحسب ثانیه که به مدت زمان تابش لیزر بر سطح پوست اطلاق می‌شود. طبق قوانین فیزیک لیزر، هرچه زمان اعمال لیزر بر روی پوست بیشتر باشد لیزر خاصیت ترمال یا حرارتی بیشتری خواهد داشت و هرچه زمان تابش کمتر باشد از خاصیت حرارتی کم شده و لیزر خاصیت فتومکانیکی بیشتری بدست می‌آورد. خاصیت فتومکانیکی همان پدیده‌ای است که از آن جهت لایه برداری سرد استفاده می‌شود؛ اما آیا تمام لیزرهای لایه بردار قابلیت لایه برداری سرد را دارند؟ با مراجعه به این بخش از فصلنامه می‌توانید ادامه این مطلب را مطالعه فرمایید.

 

کاربرد لیزر Er:YAG در درمان بیماری‌های زنان

از لیزر Er:YAG در درمان بیماری‌هایی همچون سندروم شل شدگی واژن، بی‌اختیاری ادرار، آتروفی‌های واژن، سندروم یائسگی در دستگاه ادراری و تناسلی و تنگ نمودن واژن استفاده می‌شود که در فصلنامه‌های آتی به تشریح مفصل پیرامون این موضوع خواهیم پرداخت.

 

خطرات دود ناشی از جراحی و روش پیشگیری از آن

درمان از طریق جراحی نه تنها در بیمارستان‌ها بلکه در مراکز جراحی سیار، کلینیک‌ها و مطب پزشکان رو به گسترش است. حدود 90 % از روش‌های جراحی در سطوح مختلف پزشکی با انتشار دود همراه است. لیزرها و دستگاه‌های الکتروسرجری که برای برش بافت، انعقاد خون در محل جراحی، تبخیر و قطع بافت مورد استفاده قرار می‌گیرند، ابزاری هستند که سبب گرم شدن سلول‌های هدف تا نقطه‌ای می‌شوند که غشای سلولی آن‌ها گسسته و محتوای سلولی به صورت دود و بوی ناشی از جراحی به محیط بیرون ساطع می‌شود. قرار گرفتن در معرض دود ناشی از جراحی و استنشاق آن به طور مداوم، برای تیم جراحی بسیار خطرناک است. از طرفی، این دود برای بیماران نیز مضر است. زیرا آلودگی ناشی از دود جراحی جذب سیستم عروقی بیمار می‌گردد. در ادامه‌ی این قسمت از فصلنامه به بررسی خطرات ناشی از دود جراحی و راهکارهای پیشگیری از آن پرداخته می‌شود.

 

مراقب باشید

ما در این بخش به موارد عدم استفاده و احتیاط در کاربرد تکنولوژی‌های موضوع هر فصلنامه خواهیم پرداخت. در “مراقب باشید” این فصل به مواردی که هنگام استفاده از لیزر Er:YAG می‌باید رعایت نمود می‌پردازیم.

 

همچنین در قسمت بعد نمونه مطالعات انجام شده جهت درمان بیماری‌های پوستی توسط لیزر Er:YAG با تیترهای “مقایسه اثربخشی لیزرهای لایه بردار فرکشنال CO2 و Er:YAG در درمان چروک اطراف چشم” و “بازسازی پوست توسط لیزر Er:YAG”، “تأثیر لیزر Er:YAG در درمان بیماری‌های DD و HH” و “اثربخشی و ایمنی لیزر فرکشنال CO2 و لیزر فرکشنالEr:YAG  در درمان چین و چروک‌های پوست صورت” مورد بررسی قرار گرفته شده است.

 

معرفی IMCAS

IMCAS سازمانی بین المللی است که جهت ارتقاء دانش در حوزه جوانسازی و تأخیر در روند پیری فعالیت می‌نماید. این سازمان، جهت نیل به این هدف، در تلاش به برقراری ارتباطی مستمر بین دانشمندان رشته‌های جراحی پلاستیک و درماتولوژی است و در راستای دستیابی به این مهم، نیازمند سازمانی پویا است. در ادامه به تاریخچه و اهداف IMCAS و دستاوردهای این سازمان می‌پردازیم.

 

بخش‌های “نمونه پرسشنامه تاریخچه پزشکی بیمار در حوزه درمان‌های پوستی و زیبایی”، “گفت و گو با متخصصین”، “لغتنامه و واژگان تخصصی”، “معرفی وب سایت در حوزه پوست”، “رویدادهای بهار 98″، ” رویدادهای تابستان 98″، “لیست محصولات” و ” عناوین فصلنامه های گذشته” موضوعات دیگری هستند که در این فصلنامه قرار گرفته شده‌ است.

en_USEnglish